2012. december 16., vasárnap

Reformok, gépész szemszögből

Tudom, emigrációból nem illik politizálni és tudom azt is, hogy egy jóléti országból sem feltétlenül illik az elképzeléseknek hangot adni.
Ettől függetlenül értetlenül állok a kialakult helyzet előtt és úgy gondolom, mint volt műegyetemistának és mint jelenleg dolgozó egyetemistának jogom van megosztani a véleményemet.

Az utóbbi időben a kormányoldalról érkezett néhány, elsőre igencsak meredek elképzelés a reformokat illetően, amelyekben igencsak találni kivetnivalót. Ugyanakkor a videókat elnézve rádöbben az ember, hogy az erre érkezett válaszok a fiataloktól éppoly meredekek, helyenként gyermetegek, amelyekből nem tűnik ki, hogy felfognák a jelenlegi helyzet tarthatatlanságát.
A felsőoktatásnak pedig igenis reformokra van szüksége, méghozzá hatalmasakra, mert egy-egy intézményt, vagy annak szakát kivéve tarthatatlan a képzés, mind financiálisan, mind minőségében, bár ez a kettő valahol igencsak összefügg.

A keretszámok ilyen drasztikus megcsonkítása, vagy a forráselvonás egy szükségeljárás, ami mutatja az ország gazdasági helyzetét és az abból következő kényszerintézkedéseket.
Ugyanakkor ez korántsem a legjobb megoldás, mert így mindenki úgy érzi, hogy elveszik előle a lehetőséget a tanulástól, továbbá az egyetemek működését, de főképp színvonalát veszélyezteti. Ebben hibázott a kormány, ugyanakkor a rá érkező válaszok sem helyénvalóak, hiszen azt követelni, hogy annyian és úgy tanulhassanak, mint eddig, az sem reális.
A jelenlegi helyzetben tele vannak az egyetemek olyanokkal, akik nyaralnak az állam pénzén, 5 évek alatt végeznek el egy Bsc-t, harmadévesként küzdenek elsőéves tárgyakkal, majd mikor végre végeznek, rájönnek, hogy annyira sok időt elpazaroltak, hogy az Msc már szóba se kerül. Így végül egy egyetemi diplomának titulált Bsc papírral boldogan távoznak, képzési szintjüket tekintve pedig szinte kizárt, hogy az adott szakmában helyezkednek majd el.
Közben az egyetemek nyígnak, hogy ez a Bsc-Msc rendszer rossz, a képzési szint közel sincs a korábbihoz, hiszen egy néhai 5 éves képzést próbálnak 3 évbe belesűríteni, ami persze lehetetlen, így kapunk egy felszínes képzést, ami lényegében véve a pénzpazarlás netovábbja.

Most hogy beleláttam egy másik műszaki egyetembe, meg kell valljam, hatalmas a kontraszt. Otthon vért pisilünk, hogy megcsináljuk a képzést, mert annyi a zh, hogy egyik napról a másikra élünk.
Persze ettől a tananyag is 3 napig marad meg. Közben a tananyag bele sem mártózik a lényegbe, csak a felszínét kapargatjuk dolgoknak.
Itt van például a mechanika. Lényege és alapja az egész gépészképzésnek. Otthon butított, egyszerűsített feladatokat oldottunk meg, mert annyira volt idő és annyira volt csak leadva az anyag. (Ezt persze nem tudtuk, mivel amíg csak egyet ismerünk, amiről azt tudjuk, hogy nehéz, addig azt hisszük, az a csúcs).
Nekem itt kerek perec közölték, hogy a Bsc-Msc rendszer egy elcsépelt elképzelés, és hogy ne álmodjunk arról, hogy a Bsc diplomával van értelme abba hagyni a képzést.
Ennek hatására kényelmesen, de emberesen belemegyünk a témákba és olyan dolgokat számolunk, amelyek a valóságnak lemodellezett dolgai. (Példa: otthon 2D-s téglatestek súlypontjait, itt üveglombik, vagy épp egy alma súlypontját számoltuk térfogatintegrállal)
És ez nem arra irányul hogy "haha, na látod, ez itt mennyivel jobb, mint otthon", hanem hogy rámutasson arra, hogy gond van, méghozzá nagy. Ugyanis ennek tükrében már kezd érthetővé válni, miért is nem fogadták el az én BME-s tárgyaimat itt, ami nem csak nekem volt egy pofon, de rá is mutatott arra a tendenciára, miszerint a BME kezdi elveszíteni nemzetközi hírnevét és elismertségét.


Hát íme az 1. pont, változtassunk ezen a Bsc-Msc rendszeren, mert pár éve rá lett erőltetve az egyetemekre, de láthatóan teljes a kudarc, és amely egyetem, vagy annak szaka csak tehette, már ki szállt belőle.

Na de vissza a keretszámokhoz.
Néhány éve még volt felvételi. Ezt a kétszintű érettségivel gyakorlatilag eltörölték.
Nem tudom ki találkozott az utóbbi időben közép szintű érettségivel, de az abban foglalt elvárások nevetségesek. Olyan alacsony a szint, hogy aki egy kicsit is konyít valamely tárgyhoz, annak szinte tanulnia sem kell. Aztán persze ott van az emelt szint, ami már egy jócskán komolyabb darab, de mivel emelt szintű érettségiket nemigen várnak el az egyetemek, így az csak a bevállalósabbaknak marad.
Ennél fogva, - már elnézést -, de fűt-fát felvesznek egyetemre, akik aztán az első zh-k alkalmával szembesülnek azzal, hogy adott esetben semmi közük a témához.
A tanárok, egyetemek meg megint csak nyígnak, mert nem tudnak nekiállni egy komolyabb témának, mert az alapoknál elbukik a társaság fele.
És most rengetegen tüntetnek és adnak hangot annak, hogy ezt hagyják meg így, hogy mindenki tanulhasson. Pedig egy csomó ott lévőnek köze sincs a szakmához.

Szóval adódik a 2. pont, mely szerint nem a keretszámokat kellene csökkenteni, hanem egyszerűen a bejutási küszöböt megemelni.

(de nem, nem a kormány által ötletelt 240 pontra, mert az durván alacsony, ráadásul abszurd elképzelés, mivel így a komoly egyetemeken ingyen, a másod/harmad osztályúakon viszont pénzért tanulhatnának, ami megint csak nem jó helyen fogja meg a dolgokat)
Tehát adódik ismét egy már jól bevált felvételi rendszer.
Ugyanis egy felvételi nyilván körülbelül a bent lévő zh-k (vagy egyéb számonkérési formák) színvonalán futna, megkövetelve alapvető dolgokat.
Így viszont ahelyett, hogy az állam (= más adófizetők) pénzén már az egyetem keretein belül bukdácsolna valaki, egyszerűen a felvételi vizsgát próbálgatná a saját költségén. Ettől nyilván jobban is ösztönözve lenne.

Alternatív, és még egyszerűbb ha egyszerűen az egyetemek emelt szintű érettségiket, akár több tárgyból megkövetelnének az érettségin. Ez körülbelül ugyanazt eredményezné, hiszen azok szintje az egyetem első félévének szintjéhez hasonlít.

Továbbá az is megfontolandó, hogy a nemzetközileg bevett tolerancia félévek számát 2-ben meghatározni, így a csúszást maximum egy évesre lehetne korlátozni.

Végül pedig pár szó az egyetem melletti munkáról.
Nem tisztem itt komoly véleményt nyilvánítani, vagy bárkit kioktatni, hiszen az én osztrák órabérezésem nagyságrendekkel magasabb, mint az otthoni. Ugyanakkor megjegyzem, hogy arányaiban véve semmivel sem vagyok különb helyzetben azoknál, akik szülői támogatás mellett dolgoznak egyetem mellett.
Mert bár többet keresek, teljesen fent is tartom magam, és a háztartásom, így zsebpénzről, vagy megtakarításról csak akkor beszélek, ha többet melózom egy héten 16 óránál, ami lássuk be, egy műegyetem esetében már komoly szám.
Egyszóval azok, akik gúnyt űznek és mémet gyártanak a neten abból, hogy esetleg lehetne is dolgozni az egyetem mellett, - vagy akár nyáron előre az egyetemért -, és hozzátenni ahhoz hogy tanulhassanak, azoknak valami komoly szemléleti problémájuk van és nem ártana ráébredni, hogy elmúlt az az idő, amikor minden ingyen van. Sajnos.

A röghöz kötéshez pedig annyit, hogy bár én se nem írtam alá, se nem otthon tanulok, mégis annyit hozzátennék, hogy nem először találkozom olyan emberekkel, pl. németekkel, akiknek teljesen egyértelmű, hogyha nem otthon tanulnak, vagy később dolgoznak, akkor az államtól kapott támogatásokat vissza kell fizetniük. Csak mi szoktuk meg, hogy a dolgok ingyen vannak. Pedig ez a szerződés sem mond ki mást, mint hogy vagy dolgozz otthon, vagy ha elmész, legyél szíves visszafizetni az államnak a beléd feccolt 1.5, 3 vagy ki tudja hány millió forintot.


12 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  2. Nagyon korrekt írás, gyakorlatilag én is igen hasonlóan látom a helyzetet!

    VálaszTörlés
  3. csak az almás részhez:
    -attól hogy alma térfogatát számolod, nem komolyabb a képzés, vélhetően közelítettétek valamilyen testtel, innentől kezdve ugyanaz, és ha tudsz integrálni akkor mindegy hogy minek kell meghatározni a térfogatát.feltéve ha ismered a függvényét.ha meg nem ismered, mint az almáét, mert nem hinném hogy a pontos geometriát le tudnád képezni akkor akkor egyik egyetemről kikerülve se fogod tudni meghatározni a térfogatát

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. szerintem ez elméletileg igaz
      gyakorlatban meg ott az alma :D
      (távol áll tőlem a téma)

      Törlés
  4. nekem sem azzal van bajom, hogy változtatnak, ellenben az zavar, hogy ilyen pánikszerűen dobták volna be, mintha csak arról lenne szó, hogy az adómhoz hozzácsaptak egy "párszázas" csomagot. Vegyek fel 3 milla hitelt és döntsem el ezt az egyetem előtt 3hónappal?
    Minek van nekünk pénzügyminiszterünk? Az ilyen problémákban segíthetne, mondjuk azzal, hogyha tényleg nagy szarban vagyunk, akkor nem az állampolgáraival baszik ki, hanem teszi a dolgát és segít nem belekényszeríteni egy ilyen szerencsejátékba -nagyon kevéssel a felvételik előtt- hogy akkor most felvegyek 4millió hitelt, vagy sem?
    Ők persze nem vesznek fel hitelt, mert az csökkenti a szuveneritását az államnak... Ez képmutatás!
    Dolgozzák ki normálisan, tárgyalják hónapokon át, erről valóban érdemes lenne Nemzeti Konzultációt tartaniuk, ha már ennyire szeretik.
    Mert így meg jön a kormánytól a bamba pofa, hogy "jé tüntetnek... jé aztmondják rólunk, hogy nem demokrácia amit itt csinálunk? hmm, magyarok is ezt mondják rólunk? akkor azok nem is igazi magyarok!" az a fasza nemzeti kormány
    szarul csinálja ez a kormány is baszki

    VálaszTörlés
  5. ez az írás nagyon szép, csak nem arról szól, ami a probléma, meg elhanyagolsz pár igencsak fontos körülményt, közgazdászos eleganciával

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm, már kezdtem megijedni, hogy csak én gondolkodom hasonlóképpen.

    VálaszTörlés
  7. Köszönöm, nekem is nagyon tetszik, ki is raktam a blogomra, hátha még páran elolvassák.
    BUÉK!

    VálaszTörlés
  8. Az ottani egyetem Bsc-Msc rendszerben működik?

    VálaszTörlés
  9. Tudom hogy régi a bejegyzés, de nem tudok elmenni pár dolog mellett.

    Azt veszem észre, hogy néhány szakon a BME-sek, és különösen a gépészkarosok nagyon el vannak tájolva a realitásokat illetően. A saját bátyám is ide tartozik, ez nem neked szól.

    Ő energetikusnak tanult, az egyetem mellett egyből volt az egyetemről kiszervezett rugalmas idejű munkája, tízezreket kapott ösztöndíj gyanánt, meg karácsonyi ajándék, stb. meg ha HÖK-választáson végigült egy kisebb szöveget, kapott érte húszezret. Ezen kívül felújított, olcsó kollégiumban lakhatott, ahová a felvétel tanulmányi alapon történt.

    Namost én a te rendszeredben egy tehetségtelen, lusta orvostanhallgató vagyok. Mindössze egyszer lettem évfolyamelső, amikor kaptam 13.720 ft tanulmányi ösztöndíjat. Máskor ennél csak kevesebbet. Ezen kívül szoctámot csak egy félévben kaptam, hétezer forintot. Másodéves korom óta kutatok és TDK-zom.

    Ennek eredményeképp negyedéves koromban kaptam egy nyári ösztöndíjat Németországba, majd egy 1+1 éves munkaszerződést két másik európai országba. Tehát már kiesem az általad egy év pluszt megengedő rendszerből.

    Ehhez még annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy jó, legyen a max. 1 év plusz, és akkor én is kihagyom életem legnagyobb szakmai lehetőségét, meg senki nem megy Magyarországról Erasmusra, de akkor bizony az értékelés korrekt legyen a vizsgán. Mert nem az, rohadtul egy szubjektív, személyeskedő, teljesen egyéni értékelésű rendszer, ami miatt szakok tömegein teljesen értelmetlenné válnak az átlagok.

    Hozzátenném, hogy 4 éven keresztül az egyetemen éltem bent, úsztam, órákra jártam, TDK-ztam, néha bent is aludtam, de akkor nézzük a szociális körülményeket. Mikor a szuperfelújított, kétágyas szobákkal rendelkező Kármán kolit megláttam, ahol a tesóm lakott, és amikor meghallottam, hogy mennyibe kerül, azt hittem, rosszul hallok. Mikor a Kármánért neki 10 ezret kellett fizetnie, nekem akkor egy olyan koliért, ahol PATKÁNYOK rohangáltak az alagsorban, 12 ezret! Omlott a fal, büdös volt, fűszag volt, minden éjjel üvöltöttek, loptak minden mozdíthatót, télen fáztunk, és a suli is csak 1-1,5 km-re volt, persze csak az elméleti tömb, a többi még messzebb.

    Bár minden napomat az egyetemen vagy a könyvtárban töltöttem, a viszonylag szabad éjszakáimon mentem teszkózni. Tudod, ez nem pest, ahol egyből kapsz valami kávéfőző munkát százhúsz nettóért. Itt 0-24 szabad diplomás emberek sorban állnak egy takarító munkáért. Én ott pénztáraztam, éjszaka árufeltöltöttem, és mindez csak a legminimálisabb kajára volt elég éveken át! És még ez is jobb volt, mint amikor onkológián segédápolóként dolgoztam, ahol a minimális fertőzésvédelem meg munkafelszerelés hiányában gyakran terminális állapotú betegek között nyomultam négyszázas órabérért!

    Az utóbbi 10 évben 2 nyár volt, amikor nem dolgoztam, de mire kell egy orvostanhallgató, meg mennyit keresne, ha a rezidens is nyomorog? http://rezidens.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=71:orvosi-ehber-aki-nem-hiszi-gyzdjoen-meg-rola-a-sajat-szemevel&catid=4:megjelenesek&Itemid=18

    .
    ..
    ...

    És amikor egy kiemelt helyzetben lévő egyetemista nekiállja osztani az észt, meg jön ezzel az erkölcsi szöveggel, hogy márpedig aki szegény az lusta vagy buta, de leginkább mindkettő, akkor nem csak a kormány és a bölcsészlányok, hanem az ő kritikájától is rosszul vagyok, és nagyon szívesen megmutatnám neki, hogy milyen az, amikor szopó van!

    VálaszTörlés